4.5.08

Zakon ima više rupa nego putevi

Uskoro će se navršiti dvije godine od stupanja na snagu Zakona o osnovama bezbjednosti saobraćaja na putevima u BiH, a Zakon niti je dorečen, niti su "popunjene rupe" na koje mjesecima upozoravaju stručnjaci. Ono što mnogi ne znaju jeste da upravo manjkavosti Zakona dozvoljavaju bolje informisanim vozačima da eskiviraju plaćanje kazni, pa čak i pobjede Zakon pred sudijom, koji samo nemoćno može prekrstiti ruke i čekati sljedećeg dobro informisanog prekršioca.
Praktičnom primjenom Zakona konstatovali smo desetine nedostataka, manjkavosti, šupljina, koje smo pobrojali u svakom od niza dopisa nadležnim. Ne samo da nisu "popunjene rupe" u zakonu, nego ni dva obavezna Pravilnika, kao popratna akta Zakona, još nisu doneseni, kaže Adis Imamović, komandir Jedinice za sigurnost saobraćaja ZDK i saobraćajni vještak. Tako, naprimjer, učesnici u saobraćaju po zakonu, što se podrazumjeva, ne smiju ometati saobraćaj, oštećivati puteve, znakove, ali ako pak budu uhvaćeni, za to nema propisane kazne, baš kao ni za umanjivanje pogleda vozačima postavljanjem objekata i uređaja uz put, nepropisnu udaljenost dva vozila u saobraćaju, te nepridržavanje obaveze da se vozač zaustavi kad pješak prelazi "zebru", posjedovanje nepropisnih svjetala.... Zato zakonadavac greškom u dva člana, 36. i 72. propisuje istu oblast (zabrana otvaranja vrata na parkiranim vozilima).- Radom na terenu ukazano nam je i da nema kaznene odredbe za kretanje vozilom u zabranjenom smjeru na putu za saobraćaj vozila u jednom smjeru, član 40., stav 4. Zakona, nema ni sankcija sankcija za vozača koji prekorači brzinu do 20 kilometara na sat u naseljenom mjestu i brzinu od 20 do 30 km na sat van naseljenog mjesta, kaže Imamović. Među zanimljivijim propustima u državnom Zakonu je i da nema kazne za preticanje ispred tunela, kao ni kazne za vlasnika vozila koji nadležnim ne htjedne dati podatke o osobi koja je upravljala vozilom u vrijeme nastajanja prekršaja.
Kako god se neke kazne "zaborave", tako se za prekršaje poput zabranjene vuče (Član 81. Zakona) propisane dvije kazne. Među "duplim" kaznama sigurno je najzanimljivija ona koja u članu 90. Zakona propisuje da vozač za vrijeme upravljanja vozilom danju na vozilu mora imati upaljena kratka svjetla propisane su dvije kaznene odredbe, i to od 50 i 30 KM, a koliko ćete platiti, ovisi od odluci policajca da primjenjuje član 237. stav 1, tačka 10 ili Član 239. stav 1., tačka 22., jer oba propisuju kazne za isti prekršaj ! Nema propisane kazne ni za slučaj ako prikačite drugo vozilo i izađete na auto - put, ali zato ako se ubacite na taj isti auto - put prije vozača koji se već kreću tom trakom, ne možete snositi sankciju, jer nije propisana kazna. - Nabrajanje članova Zakona koji su navedeni bez sankcije ili onih koji su na dva mjesta "tretirani" oduzelo bi cijeli sedmični dodatak "Sedmica" u vašem listu, ali su ljudi kojima je posao da primjenjuju Zakon bezbroj puta pisali nadležnim da taj problem riješe. Tako stranac u BiH može bez bojazni od sankcije voziti širom BiH bez važeće međunarodne dozvole, baš kao što i osoba koja ne vrati tablice u propisanom roku, mjesec nakon isteka registracije, neće snositi nikakve posljedice. Nikada ni za šta nismo dobili odgovor, a ja sam u stalnom kontaktu sa kolegama i u drugim krajevima BiH, kaže Imamović.

Za član 159. stav 1. nema propisane kaznene odredbe za osobu koja je učestvovala u saobraćajnoj nezgodi u kojoj ima poginulih ili je pričinjena veča materijalna šteta, a uzima alkoholna pića, opojne droge ili lijekove na kojima je označeno da se ne smiju upotrebljavati za vrijeme vožnje. Nema propisane kaznene odredbe za vozača motornog vozila C,CE,D I DE i potkategorija C1,C1E I D1 I D1E,vozača koji obavlja javni prevoz, vozača kojem je upravljanje vozilom osnovno zanimanje, vozača instruktora, kandidata za vozača i vozača mleđeg od 21 godinu starosti ili manje od tri godine vozačkog iskustva za koje se odgovarajučim metodama utvrdi da količina alkohola u krvi iznosi više od 0,00% ili stručnim pregledom utvrdi da pokazuje znake alkoholne poremećenosti.
Zakonodavac je zaboravio da propiše obavezu izdavanja registarskih tablica za bicikle sa pomoćnim motorom, pitanje ispuštanja putnika na javnim putevima na mjestima koja nisu za to predviđena, kao ni česti prekršaji poput polukružnog okretanja u krivini, nanošenje blata na kolovoz, višak putnika u vozilu, vožnja putnika u tovarnom sanduku kamiona.....

Službenika MUP-a ZDK, kojem u dogovoru sa njim ne objavljujemo identitet, upitali smo kako policija na terenu rješava "rupe" u Zakonu.- Ogromna vćina vozača ne zna za sve te probleme. Ako postoje dvije mjere, propisujemo uglavnom blažu, a ako nema kazne, pišemo neku srodnu ili blisku, svjesni da čovjek može da se pobuni i da nas "dobije" na sudu, jer nije napravio taj, nego drugi prekršaj. Nažalost, više puta su građani na Općinskom sudu - odjel za prekršaje već uz pomoć advokata uspjelid a ne plate kaznu i da ponize državu, zakon, policiju. Ako nas "izribaju" kad ih zaustavimo, jer im faktički ne možemo ni napisati prekršajni nalog za kaznu koja ne postoji, onda samo slegnemo ramenima i produžimo, kazao nam je naš sagovornik.